Millennium 000
AVT Bavaria
Helios Slovakia
Kancelária WHO na Slovensku
Kurzy
otestujte sa!

Dopravná výchova detí

Kurzy >>  Dopravná výchova detí

Cyklista II.

Vchádzanie na cestu:

Pri vchádzaní na cestu z miesta mimo cesty je cyklista povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim po ceste.

Vychádzanie od okraja cesty:

Ak cyklista zastavil alebo stál na okraji cesty a opäť ide pokračovať v jazde, je povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim po ceste. Súčasne je cyklista povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Znamenie o zmene smeru jazdy:

Cyklista dáva upažením príslušnej ruky dostatočne včas znamenie pred zmenou smeru jazdy (obchádzanie, odbočovanie doprava/doľava). Počas realizácie jazdného úkonu cyklista oboma rukami drží riadidlá bicykla.

Zastavenie:

Cyklista upaží pravú ruku, čím informuje vodičov o svojom zámere. Potom plynulo spomaľuje, až zastaví pri pravom okraji vozovky.

Pri zastavovaní cyklista nebrzdí prudko, náhla zmena rýchlosti môže byť nebezpečná.

Cyklista musí dávať pozor na prípadný nespevnený okraj vozovky a na bezpečné uvoľnenie nôh z pedálov, ak sú pedále vybavené košíkmi alebo iným špeciálnym uchytením. Deti a neskúsení cyklisti nesmú používať špeciálne uchytenie nôh v pedáloch.

Treba zastavovať na tých úsekoch cesty, ktoré sú dostatočne prehľadné (nezastavovať a stáť tesne za zákrutou), majú dostatočne širokú krajnicu a umožnia cyklistovi stáť mimo cesty.

Obchádzanie:

Obchádzanie predstavuje vybočenie zo smeru jazdy (obchádza a predbieha sa zľava), keď cyklista je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy a zároveň:
  • nesmie ohroziť vodičov jazdiacich za ním
  • nesmie ohroziť ani obmedziť protiidúcich vodičov
  • nesmie ohroziť ani iných účastníkov cestnej premávky.
Cyklista počas svojej jazdy musí obchádzať:
  • prekážky na ceste (kanály, nerovnosti v asfalte, predmety, a pod.)
  • chodcov
  • vozidlá, ktoré zastavujú alebo stoja pred cyklistom.

zväčšiť


Pri nutnosti náhlej zmeny smeru jazdy (napríklad na cestu náhle vkročí chodec, na cestu vbehne pes, a pod.) treba byť vždy veľmi opatrný, pretože cyklistu zľava môže predbiehať vozidlo alebo iný cyklista. Preto pri náhlej zmene smeru jazdy vľavo cyklista môže byť zrazený vozidlom, motorkou alebo iným cyklistom. Preto je vhodné mať na bicykli spätné zrkadlo, aby cyklista mal prehľad o dopravnej situácii za ním.

Ak cyklista pred sebou zaregistruje prekážku, ktorú bude musieť obísť, postupuje nasledovne:
  • zistí dopravnú situáciu za sebou pohľadom dozadu (dozadu sa pozerá ponad ľavé rameno) alebo do spätného zrkadla, ak je súčasťou bicykla

  • ak by cyklista svojou ďalšou jazdou ohrozil vodičov jazdiacich za ním alebo vedľa neho (cyklista môže byť predbiehaný), tak musí spomaliť alebo zastaviť pred prekážkou

  • ak ale dopravná situácia za ním umožňuje pokračovať v jazde a bezpečne obísť prekážku, tak cyklista dá včas zreteľné znamenie rukou o zmene smeru jazdy – ostatní účastníci cestnej premávky budú tak informovaní o tom, že cyklista bude vybočovať zo svojho smeru jazdy

  • cyklista musí dávať pozor aj na protiidúce vozidlá, nakoľko cyklista nesmie ohroziť ani obmedziť protiidúcich vodičov. Ak by sa cyklista počas obchádzania prekážky mal dostať pomerne blízko k protiidúcemu vozidlu (napríklad počas obchádzania vozidla), cyklista musí počkať, kým vozidlo/vozidlá v protismere prejdú

  • počas obchádzania treba dodržiavať dostatočný odstup od prekážky. Ak cyklista obchádza vozidlo, v ktorom sa na ľavej strane nachádza osoba, musí myslieť na to, že ľavé dvere vozidla sa môžu náhle otvoriť, čo môže spôsobiť škaredý pád

  • po obídení prekážky sa cyklista zaradí späť do svojho smeru jazdy

  • ak ide o malú prekážku, napríklad malý kameň, malá diera v asfalte a pod., je bezpečnejšie túto prekážku obísť, ak sa dá, sprava

Odbočovanie:

Odbočovanie doprava:

Cyklista pred odbočovaním doprava postupne plynulo znižuje rýchlosť, dostatočne včas dá upažením pravej ruky znamenie o zmene smeru jazdy. Počas zatáčania doprava oboma rukami drží riadidlá a drží sa pravej strany cesty – pozor na prípadný nespevnený okraj cesty a obrubník. Cyklista dáva pozor na chodcov, ktorí môžu práve prechádzať cez cestu, na ktorú odbočuje.

Odbočovanie doľava:

Ak cyklista odbočuje vľavo, musí dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým i nemotorovým vozidlám a električkám idúcim v oboch smeroch.

Pri odbočovaní doľava cyklista prechádza cez pravý jazdný pruh a križuje aj cestu protiidúcim vozidlám, preto pri odbočovaní doľava musí byť cyklista maximálne sústredený a opatrný.

Dostatočne skoro pred odbočovaním doľava sa cyklista ponad ľavé rameno pozrie dozadu, aby zistil dopravnú situáciu za sebou a vedľa seba.

Keď predbieha vozidlo cyklistu, alebo sa už vozidlo chystá cyklistu predbehnúť, nie je vhodné dávať ľavou rukou znamenie o zmene smeru.

Ak je hustota dopravy príliš veľká a cyklista nemôže bezpečne dať znamenie o zmene smeru a prejsť do ľavej časti svojho pruhu, alebo do ľavého odbočovacieho pruhu, potom je bezpečnejšie zastaviť pred odbočkou doľava pri pravom okraji cesty a počkať, pokiaľ sa nebude dať bezpečne odbočiť doľava. Pre neskúsenejšieho cyklistu je veľakrát bezpečnejšie prejsť cez cestu popri bicykli.

Veľmi nebezpečné je pre cyklistu odbočovanie doľava počas zníženej viditeľnosti alebo v noci. Nehovoriac o tom, že pomerne veľa vodičov je nezodpovedných a na predbiehanie vozidiel využívajú aj ľavé odbočovacie pruhy, kde môže dôjsť k zrazeniu cyklistu motorovým vozidlom. Preto cyklista musí v plnej miere dbať na osvetlenie bicykla: vpredu biele svetlo, vzadu červené svetlo.

Cyklista upažením ľavej ruky dá zreteľné znamenie o zmene smeru jazdy – rukou treba signalizovať zmenu smeru jazdy niekoľko sekúnd, aby vodiči zaregistrovali upaženú ruku. Cyklista pred tým, ako sa bude presúvať k ľavej časti svojho pruhu, sa musí ešte raz pozrieť dozadu a uistiť sa, že sa bezpečne môže presunúť do ľavej časti svojho pruhu.

Cyklista pred odbočením doľava musí dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým i nemotorovým vozidlám a električkám idúcim v oboch smeroch.

Cyklista musí zvýšiť svoju pozornosť hlavne na električku, ktorá by mohla ísť súbežným smerom s ním, nakoľko takto idúca električka sa v mnohých prípadoch prehliadne, čo môže mať tragické následky.

Ak cyklista neohrozí a ani neobmedzí protiidúcich vodičov a neohrozí ani iných účastníkov cestnej premávky, potom môže odbočiť vľavo.

Jazda cez križovatku:

Križovatky môžu byť:
  • bez dopravných značiek
  • s dopravnými značkami
  • riadené semaformi
  • dopravu na križovatke riadi policajt

Ak cyklista prichádza na križovatku, ktorá nemá dopravné značky, prednosť má vozidlo prichádzajúce sprava, ide o PRAVIDLO PRAVEJ RUKY.
Inými slovami: dopravnému prostriedku, ktorý je po pravej ruke cyklistu (napravo od cyklistu), treba dať prednosť v jazde!

Ak cyklista prichádza na križovatku, ktorá má dopravné značky a cyklista prichádza po ceste označenej ako vedľajšia cesta – značkou „Daj prednosť v jazde“ alebo „STOJ, daj prednosť v jazde“, cyklista musí dať prednosť v jazde motorovým i nemotorovým vozidlám, ktoré idú po hlavnej ceste.

Ak cyklista prichádza na križovatku, ktorá je riadená semaformi, cyklista sa riadi svetelnou signalizáciou.

Ak dopravu na križovatke riadi policajt, treba rešpektovať jeho pokyny.

Rada na záver: cyklista je pomerne ľahko zraniteľný účastník cestnej premávky, a preto cyklista cez križovatky musí vždy prechádzať opatrne, aj keď mu hlavná cesta zabezpečuje prednosť v jazde.


KRIŽOVATKA BEZ DOPRAVNÝCH ZNAČIEK ČÍSLO 1.:

zväčšiť


PRAVIDLO PRAVEJ RUKY: dopravnému prostriedku, ktorý je po pravej ruke cyklistu (napravo od cyklistu), treba dať prednosť v jazde! Čiže najskôr križovatkou prejde auto, potom cyklista.



KRIŽOVATKA BEZ DOPRAVNÝCH ZNAČIEK ČÍSLO 2.:

zväčšiť


Pri výjazde z poľných a vedľajších ciest cyklista vždy musí dať prednosť vjazde účastníkom premávky na ceste, na ktorú vchádza.



KRIŽOVATKA BEZ DOPRAVNÝCH ZNAČIEK ČÍSLO 3.:

zväčšiť


TU OPÄŤ PLATÍ PRAVIDLO PRAVEJ RUKY: cyklista v bielom tričku dáva prednosť autu po pravej ruke. Vodič v aute dáva prednosť cyklistovi v červenom tričku po pravej ruke. Cyklista v červenom tričku má sprava voľno, a tým pádom cez križovatku prechádza ako prvý.

Keď cyklista v červenom tričku prejde cez križovatku, vodič v aute má sprava voľno, a tým pádom prejde cez križovatku ako druhý.

Keď auto prejde cez križovatku, cyklista v bielom tričku má sprava voľno, a tým pádom prejde cez križovatku.

Dopravnú situáciu na križovatke a v jej blízkosti treba stále pozorne sledovať, pretože môžu prichádzať ďalší účastníci cestnej premávky, ktorým bude treba dať prednosť.



KRIŽOVATKA BEZ DOPRAVNÝCH ZNAČIEK ČÍSLO 4.:

zväčšiť


V takýchto situáciach, keď na základe PRAVIDLA PRAVEJ RUKY nemôže ísť nikto, treba sa dohodnúť na tom, kto bude mať prednosť a prejde križovatkou ako prvý.



KRIŽOVATKA S DOPRAVNÝMI ZNAČKAMI ČÍSLO 1.:

zväčšiť


Cyklisti musia rešpektovať značky DAJ PREDNOSŤ V JAZDE a dať prednosť účastníkom cestnej premávky idúcim po hlavnej ceste.



KRIŽOVATKA S DOPRAVNÝMI ZNAČKAMI ČÍSLO 2.:

zväčšiť


V tomto prípade sa najskôr musí vyriešiť dopravná situácia na hlavnej ceste.

Ak cyklista odbočuje vľavo, musí dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým i nemotorovým vozidlám a električkám idúcim v oboch smeroch.

Auto idúce po hlavnej ceste a priamym smerom teda má prednosť pred cyklistom, ktorý na hlavnej ceste odbočuje vľavo. A preto auto cez križovatku prejde ako prvé, potom odbočí vľavo cyklista idúci po hlavnej ceste (cyklista v bielom tričku). A ako posledný prejde križovatkou cyklista v červenom tričku, ktorý doteraz stál a rešpektoval dopravnú značku STOJ DAJ PREDNOSŤ V JAZDE!

   
<< Predchádzajúca lekcia   ?alšia lekcia >>