Millennium 000
AVT Bavaria
Helios Slovakia
Kancelária WHO na Slovensku
Kurzy
otestujte sa!

Ako správne privolať RZP (RZP - rýchla zdravotnícka pomoc)

Kurzy >>  Ako správne privolať RZP (RZP - rýchla zdravotnícka pomoc)

Komunikácia s operátorom RZP

Práca operátora RZP je náročná a zodpovedná. Operátor denne rieši veľké množstvo závažných telefonátov - nehôd. Od operátora závisí výjazd sanitky RZP. Preto komunikácia s operátorom RZP musí byť podľa nasledovnej schémy:

  • nahlásenie svojho mena a telefónneho čísla, odkiaľ sa volá (číslo pevnej tel. linky alebo číslo mobilného telefónu)
  • zadefinovanie miesta nehody
  • zadefinovanie typu a závažnosti nehody
  • zadefinovanie počtu postihnutých, ich pohlavia a veku,
    zadefinovanie predpokladaných poranení jednotlivých osôb - vážnosť postihnutia,
    zadefinovanie vykonaných úkonov predlekárskej prvej pomoci, za predpokladu, že nejaké úkony prvej pomoci už boli vykonané
  • poskytnutie informácií požadované dispečingom - operátorom

Upozornenie:

  • telefonický hovor neukončuje volajúci, ale operátor RZP!
  • telefonický hovor je nahrávaný 
  • neopodstatnené vyžiadanie RZP je trestné!

1. Nahlásenie svojho mena a telefónneho čísla, odkiaľ sa volá:

  • dispečing si môže overiť spätným volaním, či sa nejedná o planý poplach, resp. môže sa spätne skontaktovať s miestom nehody v prípade nutnosti ďalších doplňujúcich údajov

2. Zadefinovanie miesta nehody:

  • miesto nehody sa snažíme určiť čo najpresnejšie a zrozumitelne:

Nehoda v obývanej časti:

  • nahlásime názov ulice, číslo, mesto / obec, v prípade úrazu v objekte s nejakou činnosťou (firma, reštaurácia, obchod, kino, škola a pod.) nahlásime aj presný názov objektu, napr. obchod FARBY LAKY

Nehoda v neobývanej časti:

Prímestská časť: zadefinujeme:

  • vzdialenosť od najbližšej obce / mesta: napr. necelý kilometer od obce Svätý Jur
  • smer: napr. smerom na Pezinok
  • bližšie určenie polohy: sme vo vinohradoch nad hlavnou cestou
  • ako sa k nám dostať: v takýchto situáciach je vhodné zadefinovať (ak vieme) spôsob, ako sa k nám dostane sanitka: napr. asi 500 metrov za Jurom je odbočka doľava do vinohradov, po odbočení treba ísť rovno asi 150 metrov a potom doprava, založíme signálny oheň, takže nás bude vidieť.
    Druhá možnosť, napr.: kolega zbehne na hlavnú cestu a bude čakať sanitku, má modrú bundu a bude mávať na prichádzajúcu sanitku, jeho mobil je 09XX 26X 55X
  • signalizácia: v neprehľadnom teréne (les, vinohrad, okraj vodného toku alebo vodnej nádrže a pod.) je vhodné signalizovať svoju polohu: signálny oheň, mávanie väčším zreteľným predmetom z dobre viditeľného miesta, v noci signalizácia ohňom alebo baterkou, bleskom fotoaparátu a pod.

Pohorie:

  • názov pohoria a presné určenie miesta: napr.: pohorie Malá Fatra, dolina Kúr, sme asi 500 metrov pod hrebeňom
  • názov doliny:  vzdialenosť od začiatku doliny: (napr. 3 1/2 km od začiatku Kúrskej
    doliny, 2 1/4 hodiny chôdze od obce Krasňany),
    alebo vzdialenosť do hrebeňa: sme asi 500 metrov pod hrebeňom
  • názov vrchu: napr. Veľký Kriváň
  • názov sedla: napr. Snilovské sedlo
  • nehoda sa stala na hrebeni - určíme presné miesto a zadefinujeme úraz: pohorie Malá Fatra, na hrebeni asi 300 metrov od Malého Kriváňa smerom k sedlu Priehyb, postihnutá je žena, vek asi 35 rokov, vyvrtnutý kotník a fraktúra hornej končatiny, značne rozrušená. Zafixujeme kotník a zlomenú ruku, postihnutú dáme do protišokovej polohy.

Nehoda na diaľnici:

  • treba zadefinovať smer: napr. smer Bratislava - Trnava
  • treba zadefinovať kilometer diaľnice: niekedy účastníkovi nehody alebo svedkovi nehody je obtiažne presne zadefinovať, o ktorý kilometer diaľnice sa jedná, preto v takýchto situáciach zadefinujeme nejaký výrazný orientačný bod: napr. asi dva kilometere za odbočkou na Senec, kilometer pred pumpov pri Trenčíne a pod. Snažíme sa zadefinovať dobre viditeľný a známy orientačný bod. 

3. Zadefinovanie typu a závažnosti nehody:

Napr.:

  • úraz cyklistu: cyklista spadol v zákrute
  • úraz turistu: pád na snehovom poli
  • autonehoda: čelná zrážka osobného a nákladného vozidla, osobné vozidlo horí - potrebujeme hasičov, vo vozidle sú dve osoby, pokúšame sa ich dostať von
    Poznámka: pri autonehode treba zistiť, či posádka vozidla nie je zaklinená - uviaznutá vo vozidle. Ak áno, treba zabezpečiť hasičov, t.j. technickú prvú pomoc. Dispečingy RZP, hasičov, polície a IZS sú navzájom prepojené, preto ak napr. k autonehode treba zavolať hasičov, stačí o to požiadať dispečing RZP
  • úraz elektrickým prúdom
  • úraz hlavy: na muža padol sneh a ľad zo strechy vysokej asi 5 metrov a pod.


4. ZADEFINOVANIE počtu postihnutých, ich pohlavia a veku, ZADEFINOVANIE predpokladaných poranení jednotlivých osôb - vážnosť postihnutia, ZADEFINOVANIE vykonaných úkonov predlekárskej prvej pomoci, za predpokladu, že nejaké úkony prvej pomoci už boli vykonané.

Autonehoda: (auto vyletelo z cesty a prevrátilo sa na bok) počet ranených 5, muž v bezvedomí, vek asi 35 rokov, dve ženy, vek asi 28 a 33 rokov, dve deti - 5 ročný chlapec a 3 ročné dievčatko, 2 ťažké zranenia - staršia žena a chlapec a 2 ľahké zranenia, vykonané úkony prvej pomoci: stabilizovaná poloha postihnutého v bezvedomí, zastavenie krvácania a pod.

5. Poskytnutie informácií požadované dispečingom - operátorom:

  • operátor, aby získal potrebné informácie o nehode, kladie telefonujúcemu otázky. Odpovedáme priamo na otázky, nešpekulujeme s odpoveďou: otázka - priama a jasná odpoveď!

Telefonický rozhovor neukončuje volajúci, ale operátor RZP! Znamená to, že osobo, ktorá realizuje tiesňové volanie neskladá telefón skôr, ako operátor RZP. Ak osoba, ktorá realizuje tiesňové volanie, si nie je istá, či už operátor končí s rozhovorom, môže sa operátora opýtať, či môže ukončiť volanie. Jedná sa o to, že niekedy sa takejto osobe môže dlhšia odmlka operátora zdať, že už končí s volaním - s rozhovorom, ale musíme si uvedomiť, že operátor si robí písomné poznámky, vyhodnocuje získané informácie, premýšla nad zásahom. Tieto úkony trvajú nejakú tú sekundu a osobe, ktorá realizuje tiesňové volanie, sa môže zdať, že operátor rozhovor skončil. V stresových situáciach človek ináč vníma plynutie času, napr. dve sekundy sa môžu zdať večnosť, osoba zruší tiesňové volanie a náhli sa späť k nehode.

Poznámka: ak voláme z mobilného telefónu a z miesta nehody, môžeme v prípade nutnosti konzultovať zranenia a správny postup prvej pomoci, resp. spätne nám zavolá doktor, ktorého upovedomí dispečing RZP.

Od týchto údajov závisí realizácia záchranných prác: počet sanitných vozidiel na výjazd, samotná rýchlosť sanitky RZP (rýchla jazda sanitky predstavuje objektívne riziko pre samotnú sanitku RZP a ostatných účastníkov dopravy), zabezpečenie technickej prvej pomoci, polície, leteckej záchrannej služby, poprípade ďalších zložiek záchranného systému.

Poradie údajov netreba dodržať, treba ale presne zadefinovať ČO SA STALO, A KDE!
Preto je dôležité, aby telefonovala skúsená osoba
, ktorá zachová kľud a ktorá vie správnym spôsobom privolať RZP!

Ak sme sami a ranení sú v bezprostrednom ohrození života, musíme urobiť potrebné úkony zachraňujúce život: ak je potrebné umelé dýchanie, resp. kardiopulmonálna resuscitácia, musíme najskôr resuscitovať aspoň dve minúty, potom rýchlo voláme RZP a pokračujeme v resuscitácii, zastavenie prudkého krvácania a pod.

V takýchto situáciach rozhoduje vzdialennosť - dostupnosť telefónu, resp. druhej osoby, ktorá môže zabezpečiť privolanie pomoci. Niekedy postačí riadne zakričať - kričať o pomoc napr. popri resuscitácii. Ak je pomoc príliš vzdialená (telefón nemáme k dispozícii v našej bezprostrednej blízkosti) treba rozumne zvážiť vhodnosť volania, nakoľko na dlhšie prerušená resuscitácia môže mať za následok vážne ohrozenie života a zdravia postihnutého.

 

   
<< Predchádzajúca lekcia   ?alšia lekcia >>