Millennium 000
AVT Bavaria
Helios Slovakia
Kancelária WHO na Slovensku
Kurzy
otestujte sa!

Ako sa nezabiť na bicykli

Kurzy >>  Ako sa nezabiť na bicykli

O prežití rozhodujú detaily

Najčastejšie príčiny nehôd cyklistov spôsobuje :

  • nedodržiavanie pravidiel cestnej premávky,
  • nepozornosť cyklistu, resp. šoféra,
  • neosvetlený bicykel, resp. bicykel bez odrazových skiel,
  • požitie alkoholu pred jazdou cyklistu, resp. šoféra motorového vozidla.

zväčšit

Približne 90% zrážok medzi autom a bicyklistom sa stáva pri odbočovaní alebo križovaní cesty. Preto je veľmi dôležité dávať vystretím ruky znamenie o odbočení - nie je zlé párkrát trošku rukou pokývať hore-dole, šofér takéto znamenie skôr zaregistruje.

Pred znamením o odbočení doľava sa musíme pozrieť za seba, či kúsok za nami sa nenachádza nejaké vozidlo, nakoľko našu ľavú ruku by sme mohli vystrieť priamo pred vozidlo, ktoré nás práve ide tesne obiehať.

Takéto znamenie dávame dostatočne skoro pred odbočovaním, šofér musí zaregistrovať naše znamenie a musí mať dostatočný čas na prípadné zníženie rýchlosti na úroveň rýchlosti cyklistu.

Pred odbočením na bicykli doľava sa musíme vždy minimálne dvakrát pozrieť dozadu, či môžeme bezpečne odbočiť doľava - znamenie vystretím ruky o odbočení nie je 100% záruka
bezpečného odbočenia!

Veľa cyklistov často vystrie ľavú ruku a hneď aj odbočuje doľava bez pozretia sa za seba, čo je veľmi nebezpečné, nakoľko šofér, idúci za cyklistom, nemá čas na korekciu svojej jazdy.

Ak šofér vozidla vidí dávanie znamenia o zmene smeru jazdy menším dieťaťom, nikdy sa nesmie spoliehať na to, že dieťa pôjde tak, ako ukazuje svojou rukou. Šoféri malé deti idúce na bicykli obchádzajú v maximálne možnej miere a pomaly, nakoľko dieťa počas jazdy na bicykli môže náhle a neočakávane bez zjavnej príčiny zmeniť smer jazdy.

Z hľadiska "100%" bezpečnosti musíme vybaviť svoj bicykel osvetlením (odrazové sklá nezabezpečujú dostatočnú viditeľnosť cyklistu na ceste počas jazdy v noci alebo za zníženej viditeľnosti) - bielym svetlom (blikačkou) prednú čast a červeným svetlom (blikačkou) zadnú časť bicykla.

Približne 30% všetkých havárií cyklistov sa stáva v noci, a pritom, v tomto čase sú realizované len 4% všetkých jázd na bicykli!

Deti do 15 roku života po hlavných cestách môžu jazdiť na bicykloch iba v doprovode dospelej osoby!

O prežití rozhodujú detaily!
Bicykel má odrazové sklá umiestnené na pedáloch, cyklista obutý do topánok s podpätkom zakryje úplne odrazové sklá, čo môže zapríčiniť aj jeho smrť, myslíme na to!

Otázka pre vás:
Oplatí sa investovať cca. 500.- korún do osvetlenia bicykla, alebo radšej budeme riskovať svoje zdravie a svoj život?

Dobrý technický stav bicykla:

  • funkčné brzdy, občas odmastíme "ráfiky" kolies
  • plášte s dostatočným dezénom, resp. hrúbkou
  • pravidelne prekontrolujeme rám, či nezbadáme nejakú trhlinku a pod.
  • pravidelne kontrolujeme všetky skrutkové spoje

Cez leto kontrolujeme tlak v dušiach - teplom sa vzduch rozpína - tlak v duši sa zväčšuje, môže ju až roztrhnúť a šusdefekt pri väčšej rýchlosti a hlavne na prednom kolese je veľmi nebezpečný.

Na horských bicykloch kontrolujeme, či na prednom kolese nie je posunutá duša - posunutie spôsobuje brzdenie pri prudkých zjazdoch a prudkom brzdení. Ak ventilka nie je kolmo k ráfiku kolesa, potom je duša posunutá. V takýchto prípadoch stačí otočiť predné koleso a v zjazdoch pri prudšom brzdení sa nám duša napraví, resp. posunie do druhej strany. Proti posúvaniu duše pomôže ešte viac nahustená duša, čo ale v zjazdoch zas nie je dobré, nakoľko predné koleso máme príliš tvrdé.

Posunutie duše spôsobí ťah (silové zaťaženie) v mieste osadenia ventilky do duše. Pomerne veľký a dlhotrvajúci ťah môže spôsobiť náhle utrhnutie ventilky, ktoré spôsobí šusdefekt na prednom kolese, čo je veľmi nebezpečné.

Odrazové sklá:
Čítali ste, že odrazové sklá nezabezpečujú dostatočnú viditeľnosť cyklistu na ceste - môžu byť špinavé, prasknuté, môžu odpadnúť a pod.
Resp. pri zníženej viditeľnosti - dážď, hmla, sneženie, v hustej premávke a pod. šofér vozidla môže cyklistu bez osvetlenia zaregistrovať neskoro, resp. môže ho prehliadnuť.

Najlepšie je mať žlté odrazové sklá na oboch pedáloch z obidvoch strán (pozor na obuv, kt. môže zakryť odrazové sklá na pedáloch), nakoľko pedále sa pohybujú hore-dole (ak krútime) a šofér tieto pohybujúce sa odrazové sklá zbadá skôr, ako červené odrazové sklo na blatníku...ak tam vôbec je. Horské bicykle v základnej výbave nemajú ani blatníky...

Horský bicykel:
Za mesiac-dva odrazové sklá z pedálov poodpadúvajú, alebo sa porozbíjajú...

Horský bicykel treba vybaviť (ak nie je) odrazovými sklami - z prednej a zadnej časti bicykla, ktoré sa prichytia na jeho rám a bezpodmienečne treba dokúpiť predné a zadné osvetlenie. Prosíme Vás, nešetrite na tom!

Alkohol:
Alkohol narúša koordináciu pohybov a našu pozornosť. Jazda na bicykli, resp. jazda motorovým prostriedkom pod vplyvom alkoholu je veľmi nebezpečná, ohrozujeme seba a ostatných účastníkov cestnej premávky.

Nepozornosť :
Musíme sa sústrediť na jazdu, v zlomku sekundy môže vzniknúť vážna situácia, preto treba byť sústredený a pripravený. Na bicykli nepočúvame muziku (walkman, rádio a pod.), je to doslova pokus o sebevraždu! Kamarát na bicykli počúval walkman, asi 50 metrov za ním sa vykoľajil nákladný vlak...nepočul nič...

Zastihla nás tma a nemáme na bicykli ani odrazové sklá :

  • znížime rýchlosť - na ceste môže byť prekážka a hrozí nám pád z bicykla


  • pozorne sledujeme premávku - ak sa zozadu približuje auto, resp. iný motorový dopravný prostriedok, potom je najvýhodnejšie zastať a zájsť za krajnicu cesty, resp. ideme maximálne po kraji

Ak súčasne ide auto aj v protismere, potom je najvýhodnejšie zastať a zájsť s bicyklom za krajnicu, pretože šofér, idúci za nami, je osvetlený protiidúcim autom a nemôže nás ani dostatočne obísť, ak nás zbadá neskoro, nakoľko v protismere ide auto (pozor najmä na úzke cesty).

  • na križovatkách ideme doslova krokom - sme neosvetlení, preto dávame prednosť autám aj z vedľajších ciest, pretože nás nevidno! Vo všeobecnosti, aj počas dňa, jazda na bicykli po hlavnej ceste nie je záruka 100% bezpečnej jazdy


  • pri odbočovaní doľava nevyužívame odbočovacie pruhy - ideme po pravom okraji cesty až na úroveň križovatky, ak nič nejde z oboch strán, až potom odbočíme doľava
   
<< Predchádzajúca lekcia   ?alšia lekcia >>