Millennium 000
AVT Bavaria
Helios Slovakia
Kancelária WHO na Slovensku
Kurzy
otestujte sa!

Ako sa nezabiť na bicykli

Kurzy >>  Ako sa nezabiť na bicykli

Keď nás tesne predbieha kamión s návesom, resp. s prívesom

  • keď nás tesne predbieha kamión s návesom, resp. s prívesom, vzdušný vír medzi kamiónom a návesom má tendenciu nás "nasať" » priťahuje nás k autu » automaticky stočíme riadenie doľava, aby sme nespadli » tým sa dostaneme bližšie k autu - môže nás zachytiť, resp. dostaneme sa až pod kolesá kamióna, preto vždy, ak nás predbieha kamión, snažme sa ísť maximálne na kraj cesty (ako sme čítali: sledujeme dopravnú situáciu za sebou, takto sa včas môžeme vyhnúť nákladnému vozidlu), pevne držíme riadenie, resp. rýchlo zastavíme a zosadneme z bicykla » ak jazdíme často po frekventovaných cestách, potom je veľmi prospešné vybaviť náš bicykel spätným zrkadlom, v ktorom sledujeme dopravnú situáciu za nami a pamätajme » čím je vyššia rýchlosť nákladného vozidla, tým nás viac "prisáva" a ešte pozor, ak je bočný vietor zľava!

Bočný vietor zľava » aby ho cyklista eliminoval, nakloní sa s bicyklom doľava » silový účinok  tiaže cyklistu pôsobí proti smeru bočného vetra, tak sily sú v rovnováhe » LENŽE POZOR! » ak nás bude predbiehať väčšie auto, ktoré utlmí bočný vietor, spôsobí to, že my musíme riadenie strhnúť doľava, aby sme nespadli (sme naklonení doľava, pretože fúka "bočák" zľava a "zrazu" nefúka), takto sa môžeme v zlomku sekundy dostať nebezpečne blízko k nákladnému autu. Ak má auto náves a ide rýchlo a tesne pri nás, je to veľmi vážna situácia a cyklistovi hrozí pád pod nákladné auto, preto v takýchto situáciach myslíme na hroziace nebezpečenstvo a radšej zastavíme dostatočne skoro - zosadneme z bicykla - stojíme na kraji (sme ďalej od auta - bicykel má menší odpor vzduchu ako my, pretože jeho plocha je menšia ako naša ), resp. ideme maximálne na kraj cesty ( pozor na nespevnený okraj cesty, resp. štrk, prekážky na ceste a pod. ). Na kraj cesty počas jazdy s bicyklom treba ísť až tesne pred príchodom auta na našu úroveň - keď by sme išli stále maximálne po kraji, auto nás bude "lízať" a my už nebudeme mať kam "uhnúť".

Vo všeobecnosti nejazdíme príliš blízko obrubníkov, resp. okraja cesty.

Keď nás bude väčšie auto "lízať" (pôjde tesne pri nás), treba počítať najprv s "kopancom" doprava - auto rozráža vzduch pred sebou, ak ide tesne pri nás a väčšou rýchlosťou, zasiahne nás táto tlaková vlna. Čo sa môže stať: ideme po vetre, cesta sa prudko zatáča, napr. doľava, dostaneme "kopanec" od vetra - už je bočný, a ak nás v tom istom okamihu práve predbieha rýchlo a tesne pri nás väčšie auto ("líže" nás), dostaneme aj "kopanec" doprava od tlakovej vlny prednej časti auta. Ak fúka pomerne silno a auto ide pomerne rýchlo a "líže" nás a načasovanie "kopancov" doprava je v jednom časovom okamihu, potom nás to hodí doprava, a ak nie je voľné miesto na pravej strane cesty - napr. sme tesne pri zvodidlách, resp. úplne na kraji cesty, alebo cesta je nespevnená a pri ceste je niekoľko metrov hlboká priekopa, takáto situácia je značne nebezpečná. Preto pri silnom a nárazovom vetre jazdíme opatrnejšie a v "kritických" miestach (úzky úsek cesty, prudké zatáčky a pod.) pozorne sledujeme aj situáciu za nami, aby sme vedeli včas reagovať, napr. zosadnutím z bicykla, spomalením našej rýchlosti a pod.

   
<< Predchádzajúca lekcia   ?alšia lekcia >>