|
|
|
|
Desať neprávd o záškoláctve
ZOZNAM ZAKLADNYCH PROBLEMOV (MLADEZ) >>
Desať neprávd o záškoláctve
- Záškolákmi sú predovšetkým deti lenivé, ktorým vyhovuje záhaľčivý spôsob života. Nie je to tak, záškoláci sú naopak často fyzicky zruční a pracovití, sú však citovo neistí a majú skúsenosť so školskou neúspešnosťou.
- Hlavným dôvodom záškoláctva je nezáujem žiakov o vzdelávanie. Výskumy ukazujú, že nezáujem o vyučovanie je až druhým z uvádzaných dôvodov, temer každý tretí záškolák však uvádza ako dôvod strach z nesplnených školských povinností.
- Záškoláctvo má predovšetkým skupinový charakter a je spojené s túlaním sa po vonku. Päťkrát častejšie trávia záškoláci čas doma ako vonku či v meste. Približne len asi šestina záškolákov trávi svoj čas s kamarátmi.
- Nám sa to nemôže stať! Záškoláctvo sa môže objaviť v každej rodine. Aj v tej "dobrej"!
- Záškoláctvo sa dramatizuje, bolo tu vždy. Bolo tu, ale za posledných 15 rokov sa zvýšila tolerancia voči neplneniu (nielen školských) povinností detí, znížila sa kontrola (napr. policajtmi) záškoláctva a stúpol počet neospravedlnených aj ospravedlnených hodín.
- Záškoláctvo je spojené s nižším intelektom žiakov. Je pravda, že najnižšie záškoláctvo je na osemročných gymnáziách, čo je však skupina s výraznou motiváciou vzdelávať sa. Pokiaľ ide o počet záškolákov, je nízke záškoláctvo aj v špeciálnych základných školách, kde nároky nielen odpovedajú schopnostiam žiakov, ale pozitívne hodnotenie žiaka nie je spojené len so školskou výkonnosťou.
- Na vine sú si záškoláci predovšetkým sami. Záškoláci pochádzajú častejšie z neúplných ako úplných rodín, z rodín nefunkčných ako funkčných. Na tieto skutočnosti nemajú záškoláci dosah. Ide často o emocionálne a sociálne narušené deti bez primeraného rodinného zázemia.
- Záškoláctvo sa temer vždy odhalí a je spojené s "výchovnými" opatreniami. Záškoláci majú pomerne často opačnú skúsenosť. Každý dvanásty uvádza, že sa na jeho záškoláctvo vôbec neprišlo a temer každý tretí tvrdí, že sa následne po neospravedlnenej absencii nič neudialo.
- Najúčinnejším prostriedkom pri riešení záškoláctvu je dôsledná kontrola záškolákov a potrestanie ich záškoláctva. Ani samotná kontrola (či dokonca priame dovedenie dieťaťa do školy), ani samotný trest nebývajú účinným riešením, pretože nie sú zamerané na príčiny záškoláctva.
- Škola robí čo môže. "Na ťahu" sú iní (rodičia, deti, sociálny kurátor, polícia). Niektorí odborníci tvrdia, že až tretina záškoláctva súvisí priamo s klímou v škole, so správaním sa spolužiakov a neprofesionálnym fungovaním pedagógov. Na školskú klímu nemajú dosah a nezmenia ju ani policajti, ani sociálny kurátori.
|
|
|
|